آثار انتشار يافته
معظّم له معتقد
بودند که آنچه در درجه اوّل از نظر علمی برای ايشان دارای اهميت و برايشان واجب
است آنستکه: بيشتر تلاش و
عمده وقت
خود را در تصنيف و تأليف صرف نموده, و اهتمامی به طبع و نشر نداشته باشند, و بر خود
لازم می دانستند فرصتی را که صرف طبع و نشر
می گردد
را به اصل تدوين و تحقيق اختصاص دهند, و بخاطر همين اشتغال به چاپ مصنّفاتشان
برايشان سخت بود, و لذا غالب مصنّفات ارزشمندشان به صورت مخطوط باقی مانده است.
و
بيت مرحوم
آقای حكيم (قدّس سرّه) در ايّام مرجعيتشان به وی
پيشنهاد
پيگيرى
طبع و نشر يكى از موسوعه های رجالی وی به نام تهذيب المقال را دادند که ايشان بخاطر
همان مشغوليتهای علمی خود و مناعت طبعی که داشتند قبول نکردند اگر چه نسبت به
استادشان مرحوم آقای حكيم علاقه و حبّ وافری داشتند.
ولی معظّم له با
توجّه به اختصاص همه وقتشان به تأليف
و تحقيق
و بعد از
درخواستهای
پى در پى
بزرگان و علماء
حوزه های علميه در عراق و لبنان و ايران برای نشر آثار ارزشمندشان و اصرار آنان بر
اين امر مجبور به طبع و نشر
تعداد کمی
از مصنّفات خود گرديد, که عبارت است از:
1- اوّلين کتابی
که اقدام به نشر آن نمودند: کتاب تهذيب المقال بتنقيح کتاب الرّجال بود که شرح کتاب
رجال شيخ نجاشیّ است.
جلد اوّل (چاپ
اوّل): قطع وزيری | با جلد گالينگور
| 430 صفحه |
ناشر: چاپخانه آداب - نجف اشرف | سال 1389
جلد دوّم: قطع
وزيری | با جلد گالينگور
| 470 صفحه
| ناشر: چاپخانه آداب - نجف اشرف | سال 1390
و آن از مواردی
بود که فرزند بزرگ ايشان با اينكه در آن زمان بيش از نه سال سن نداشتند زير نظر
معظّم له در
پاكنويس کردن و
استخراج بعض منابع کتاب و تصحيح نسخه چاپخانه و مقابله آن با نسخه اصل نقش داشتند.
2- سپس بعد از
رجوع به ايران و اقامت در اصفهان آثاری که از ايشان به مرحله طبع و نشر رسيد عبارت
است از: کتاب شرح رسالة فی آل أعين, که اين رساله نوشته أبو غالب الزّراری است.
در قطع وزيری | با
جلد شوميز | 120 صفحه | ناشر: انتشارات ربّانی در اصفهان | سال 1399
3- و بعد از
پيروزى
انقلاب اسلامی و تشكيل حکومت و نياز به قوانين اسلامی , رهبری انقلاب مرجع مجاهد
آيت الله خمينى از علماء و متفکّرين درخواست مشارکت درتدوين قانون اساسی و ارائه
پيشنهادات
خود در اين مجال را نمودند, پس آن سيد فقيد نيز اقدام به تهيّه رساله ای نمودند که
بيانگر اصول و قواعد و حدودی بود که دولت اسلامی می بايست بر اساس آنها بنا گردد, و
کلّ مطالب اين رساله برگرفته از آيات قرآنی بود, که به زبان فارسی تحت عنوان: «نقد
و بررسی يش
نويس قانون اساسی» به طبع و نشر رسيد.
در قطع رقعی | با
جلد شوميز | 135 صفحه| ناشر: صندوق پس انداز و قرض الحسنه امام حسين (عليه السّلام)
| سال 1399
4- پس از آن کتاب
تاريخ آل زرارة.
در قطع وزيری | با
جلد شوميز | 242 صفحه | ناشر: انتشارات ربّانی - اصفهان | سال 1400
5- و بخاطر تناسب
موضوعی که بين دو کتاب [شرح رسالة آل أعين, و تاريخ آل زرارة] وجود داشت و
درخواستی که در مورد چاپ اين دو کتاب باهم شده بود هر دو در يك جلد به چاپ رسيد.
در قطع وزيری |
با جلد گالينگور
| 362 صفحه | ناشر: چاپخانه ربّانی - اصفهان | سال 1403
6- بعد از آن
جلدهای [3- 4 – 5] از کتاب تهذيب المقال در قم مقدّسه به ترتيب منتشر شد.
جلد سوّم: در قطع
وزيری | با جلد گالينگور
| 556 صفحه | ناشر: چاپخانه ربّانی - اصفهان | سال 1405
جلد چهارم: در قطع
وزيری | با جلد گالينگور
| 520 صفحه | ناشر: مرکز نشر آثار الشيعه
| سال 1412
جلد پنجم: در قطع
وزيری | با جلد گالينگور
| 580 صفحه | ناشر: جناب آقای سيد محمّد رضی الدّين؛ فرزند مؤلّف (قدّس سرّه) |
سال 1417
7- و بعد از آنکه
جلد اوّل کتاب تهذيب المقال در بازار
ناياب گرديد درخواستها زياد؛
عظّم له
تصميم به نشر آن گرفتند, پس بار ديگر
آن را باز نگری کرده و مورد تصحيح و تكميل قرار دادند و فهرستهای مختلفی به آن
اضافه نموده و سپس اقدام به چاپ آن کردند.
جلد اوّل: (چاپ
دوّم) | قطع وزيری | با جلد گالينگور
| 551 صفحه | ناشر: جناب آقای سيد محمّد رضی الدّين؛ فرزند مؤلّف (قدّس سرّه) |
سال 1417
8- و کتاب فتاوا و
آراء
فقهی ايشان (مسائل من الفقه الشيعة) که به زبان فارسی به نام: مسائلی در فقه شيعه
به چاپ رسيد.
قطع وزيری | با
جلد شوميز | 528 صفحه | ناشر: دفتر معظّم له | سال 1418
9- و همچنين
خلاصه تقريری از بعض بحثهای ايشان در باب رؤيت و ثبوت هلال از طرف يكى از
شاگردانشان به نام : شيخ قاسم آل قاسم القديحى الأحسائی به طبع رسيد.
قطع رقعی | با جلد
شوميز | 120 صفحه | ناشر: توسط تقرير کننده | سال 1420
|