آثار انتشار يافته

 

معظّم له معتقد بودند که آنچه در درجه اوّل از نظر علمی برای  ايشان دارای اهميت و برايشان واجب است آنستکه: بيشتر تلاش و عمده وقت خود را در تصنيف و تأليف صرف نموده, و اهتمامی به طبع و نشر نداشته باشند, و بر خود لازم می دانستند فرصتی را که صرف طبع و نشر می گردد  را به اصل تدوين و تحقيق اختصاص دهند, و بخاطر همين اشتغال به چاپ مصنّفاتشان برايشان سخت بود, و لذا غالب مصنّفات ارزشمندشان به صورت مخطوط باقی مانده است.

 

و بيت مرحوم آقای حكيم (قدّس سرّه) در ايّام مرجعيتشان به وی پيشنهاد پيگيرى طبع و نشر يكى از موسوعه های رجالی وی به نام تهذيب المقال را دادند که ايشان بخاطر همان مشغوليتهای علمی خود و مناعت طبعی که داشتند قبول نکردند اگر چه نسبت به استادشان مرحوم آقای حكيم علاقه و حبّ وافری داشتند.

 

ولی معظّم له با توجّه به اختصاص همه وقتشان به تأليف و تحقيق و بعد از درخواستهای پى در پى بزرگان و علماء حوزه های علميه در عراق و لبنان و ايران برای نشر آثار ارزشمندشان و اصرار آنان بر اين امر مجبور به طبع و نشر تعداد کمی از مصنّفات خود گرديد, که عبارت است از:

1- اوّلين کتابی که اقدام به نشر آن نمودند: کتاب تهذيب المقال بتنقيح کتاب الرّجال بود که شرح کتاب رجال شيخ نجاشیّ است.

جلد اوّل (چاپ اوّل): قطع وزيری | با جلد گالينگور | 430 صفحه |  ناشر: چاپخانه آداب -  نجف اشرف | سال 1389

جلد دوّم: قطع وزيری | با جلد گالينگور | 470 صفحه |  ناشر: چاپخانه آداب -  نجف اشرف | سال 1390

و آن از مواردی بود که فرزند بزرگ ايشان با اينكه در آن زمان بيش از نه  سال سن نداشتند زير نظر معظّم له در پاكنويس کردن و استخراج بعض منابع کتاب و تصحيح نسخه چاپخانه و مقابله آن با نسخه اصل نقش داشتند.

2- سپس بعد از رجوع به ايران و اقامت در اصفهان آثاری که از ايشان به مرحله طبع و نشر رسيد عبارت است از: کتاب شرح رسالة فی آل أعين, که اين رساله نوشته أبو غالب الزّراری است.

در قطع وزيری | با جلد شوميز | 120 صفحه | ناشر: انتشارات ربّانی در اصفهان | سال 1399

3- و بعد از پيروزى انقلاب اسلامی و تشكيل حکومت  و نياز به قوانين اسلامی , رهبری انقلاب مرجع مجاهد آيت الله خمينى از علماء و متفکّرين درخواست مشارکت درتدوين قانون اساسی و ارائه پيشنهادات خود در اين مجال را نمودند, پس آن سيد فقيد نيز اقدام به تهيّه رساله ای نمودند که بيانگر اصول و قواعد و حدودی بود که دولت اسلامی می بايست بر اساس آنها بنا گردد, و کلّ مطالب اين رساله برگرفته از آيات قرآنی بود, که به زبان فارسی تحت عنوان: «نقد و بررسی يش نويس قانون اساسی»  به طبع و نشر رسيد.

در قطع رقعی | با جلد شوميز | 135 صفحه| ناشر: صندوق پس انداز و قرض الحسنه امام حسين (عليه السّلام) | سال 1399

4- پس از آن کتاب تاريخ آل زرارة.

در قطع وزيری | با جلد شوميز | 242 صفحه |  ناشر: انتشارات ربّانی -  اصفهان | سال 1400

5- و بخاطر تناسب موضوعی که بين دو کتاب [شرح  رسالة آل أعين, و تاريخ آل زرارة] وجود داشت و درخواستی که در مورد چاپ اين دو کتاب باهم شده بود هر دو در يك جلد به چاپ رسيد.

 در قطع وزيری | با جلد گالينگور | 362  صفحه |  ناشر: چاپخانه ربّانی -  اصفهان | سال 1403

6- بعد از آن جلدهای [3- 4 – 5] از کتاب تهذيب المقال در قم مقدّسه به ترتيب منتشر شد.

جلد سوّم: در قطع وزيری | با جلد گالينگور | 556  صفحه |  ناشر: چاپخانه ربّانی -  اصفهان | سال  1405

جلد چهارم: در قطع وزيری | با جلد گالينگور | 520  صفحه |  ناشر: مرکز نشر آثار الشيعه | سال 1412

جلد پنجم: در قطع وزيری | با جلد گالينگور | 580  صفحه |  ناشر: جناب آقای سيد محمّد رضی الدّين؛ فرزند مؤلّف (قدّس سرّه) | سال 1417

7- و بعد از آنکه جلد اوّل کتاب تهذيب المقال در بازار ناياب گرديد درخواستها زياد؛ عظّم له تصميم به نشر آن گرفتند, پس بار ديگر آن را باز نگری کرده و مورد تصحيح و تكميل قرار دادند و فهرستهای مختلفی به آن اضافه نموده و سپس اقدام به چاپ آن کردند.

جلد اوّل: (چاپ دوّم) | قطع وزيری | با جلد گالينگور | 551 صفحه | ناشر: جناب آقای  سيد محمّد رضی الدّين؛ فرزند مؤلّف (قدّس سرّه) | سال 1417

8- و کتاب فتاوا و آراء فقهی ايشان (مسائل من الفقه الشيعة) که به زبان فارسی به نام: مسائلی در فقه شيعه به چاپ رسيد.

قطع وزيری | با جلد شوميز | 528 صفحه | ناشر: دفتر معظّم له | سال 1418

9- و همچنين خلاصه تقريری از بعض بحثهای ايشان در باب رؤيت و ثبوت هلال از طرف يكى از شاگردانشان به نام : شيخ قاسم آل قاسم القديحى الأحسائی به طبع رسيد.

قطع رقعی | با جلد شوميز | 120 صفحه | ناشر: توسط تقرير کننده | سال 1420